skip to Main Content
5/5 - (1 امتیاز)

در این مطلب به بررسی مواد تشکیل دهنده upvc می پردازیم .

UPVC ماده اصلی تشکیل دهنده پروفیل پنجره های دوجداره UPVC است. کلمه UPVC از کلمه (Unplasticised Poly Vinyl Chloride) ساخته شده است.

اصلی ترین ماده ی پروفیل های UPVC را پودر PVC تشکیل می دهد. که این ماده در کشورمان با خلوص (گرید) S65 تولید می شود.

این کلمه به معنی پی وی سی سخت شده است. به عبارتی PVC است که حالت پلاستیکی و نرم بودن آن دیگر وجود ندارد و تغییر یافته است. UPVC برای طبیعت زیان آور نیست و به محیط زیست آسیب نمی زند. UPVC تمایلی به ترکیب شدن ندارد و از این حهت دوام بسیار بالایی دارد. کاربرد های UPVC در صنعت در و پنجره دوجداره محدود نمی شود و در صنایع بسیاری از قبیل صنایع لوله سازی و دندان پزشکی نیز به کاربرده می شود.

پی وی سی به عنوان یک ماده استاندارد در صنایع مختلف و به خصوص صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارد.

مواد تشکیل دهنده upvc

افزودنی های زیر به نمک طعام و نفت سیاه اضافه شده که در نتیجه آن ماده ای حاصل خواهد شد که خواص متفاوتی دارد و به آن UPVC گفته میشود که معنی آن غیر پلاستیک است.

سایر مواد تشکیل دهنده upvc

  • افزودنی ها با ترکیب کاهش دهنده های سرعت اشتعال pvc
  • ضربه گیرها(Impact Modifiers)
  • متعادل کننده گرما(Heat Stabilizer)
  • پر کننده ها(Fillers) ، کمک فرآیند ها(Processing Aids)
  • روان کننده داخلی و خارجی (Internal & External Lubricants)
  • در مصارف خاص، رنگ های صنعتی (Pigments)
  • و اکسید تیتانیوم (Tio2)

Un Plasticicized Poly Vinyl Chloride که به اختصار UPVC گفته میشود ماده ای بسیار سخت است که میتوان گفت ، پلاستیک حرارت داده ای میباشد که در پروسه تولید به وسیله اکسترودر به اشکال ، فرم ها و مقاطع متفاوت (Profiles پروفیل) تولید میشود.

upvc به علت داشتن مشخصات بالا ، ماده اولیه تولید محصولات بسیاری مانند پروفیل های درب و پنجره دوجداره، کف پوش ها، دیوار پوش ها، پانل های پوششی ، لوله های صنعتی و … می باشد که سهم عمده ای از بازار مصرف جهانی را به خود اختصاص داده است.

انواع پروفیل و پنجره دوجداره هافمن

اجزای مواد تشکیل دهنده upvc :

در ایران سه واحد تولید پودر pvc با گرید S65 وجود دارد:

  • پتروشیمی غدیر
  •  پتروشیمی اروند
  •  پتروشیمی بندر امام.

مرغوبترین آنرا پتروشیمی بندر امام تولید می کند و در بورس عرضه میشود.  upvc مخفف واژه Unplasticized Poly Vinyl Chloride است که  ترمو پلاست مدرن نامیده می شود،  که از مشتقات اصلی نفت خام و نمک طعام تشکیل شده است.

پلی وینیل کلراید  سخت شده اصلی ‌ترین بخش مواد تشکیل دهنده upvc است که این ماده حدود ۸۵ درصد مواد اولیه ی تولید پروفیل UPVC را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این مواد تشکیل دهنده upvc ، مواد افزودنیِ دیگری نیز جهت ایجاد خواص موردنیاز که در ذیل به آن اشاره شده است به ترکیب اضافه می‌شود  که عدم وجود آنها یا تغییر میزان به‌کاررفته در فرمولاسیون می‌تواند محصول نهایی ساخته شده را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

1- اولین و مهم ترین ماده افزودنی که باعث آدامسه شدن پودر PVC و پایداری حرارتی آن و مانع از سوختن پودر PVC در پروسه تولید (اکستروژن) می شود استابلایزر (stabilizer) می باشد.

با توجه به اهمیت این ماده ، اوروین از ابتدای فعالیت استابلایزر مورد نیاز خود را از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت تولید استابلایزر UPVC با نام آک دنیز کیمیا (Akdeniz kimya) تهیه می نماید.

۲- دومین ماده مهم در تولید پروفیل و فرمولاسیون دی اکسید تیتانیوم می باشد که علاوه بر تأمین سفیدی پروفیل به عنوان آنتی UV عمل نموده و مانع از زرد شدن و تغییر رنگ پروفیل در گذر زمان می شود. کارخانه اوروین به منظور تأمین این خواسته و نیز حساس بودن به تولید سفيدترين پروفيل حال حاضر کشور، از تیتان Dupont آمریکا استفاده می کند که مقایسه پروفیل های اوروین با دیگر پروفیل ها این ادعا را اثبات می نماید.

٣- سومین ماده افزودنی  از مواد تشکیل دهنده upvc ، ایمپکت مدیفایر می باشد که هدف از آن افزایش مقاومت ضربه وافزایش خواص مکانیکی پروفیل است و اوروین برای دستیابی به این هدف از ایمپکت مدیفایرهای شرکت آک دئیز و LG استفاده می کند.

۴- چهارمین ماده افزودنی،کربنات کلسیم یا در زبان عامیانه همان پودر سنگ است که دانه بندی شده و به عنوان پرکننده استفاده می شود.

لازم به ذکر است حداقل مقدار کربنات برای تولید پروفیل و شکل گیری پرده ها و چمبرها به مقدار ۹ درصد می باشد. پروفیل اور وین در این زمینه از کربنات های رسوبی و پوشش دار با مش ۳۰۰۰ که بهترین نوع کربنات کلسیم می باشد استفاده می کند.

۵- پنجمین ماده افزودنی، روان‌کننده بیرونی می باشد که به منظور تسهیل فرایند تولید و براقیت سطحی پروفیل مورد استفاده قرار می گیرد.

۶- ششمین ماده افزودنی روان‌کننده درونی است که در براقیت سطوح داخلی و افزایش چکش خوری پروفیل تأثیر بسزایی دارد. لازم به ذکر است که روان‌کننده های بیرونی و درونی ، در داخل استابلایزرها وجود دارند و به منظور تولید پروفیلی ویژه و مخصوص ، این مواد دوباره افزوده می شوند.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top