skip to Main Content
5/5 - (1 امتیاز)

شیشه سکوریت یکی از مقاوم‌ترین انواع شیشه در برابر ضربات است، اما با وجود مقاومت بسیار بالا، احتمال شکستن یا ترک خوردن شیشه دوجداره وجود دارد. البته این نوع شیشه نسبت به شیشه‌های معمولی، مقاومت بهتری در برابر فشارها و ضربات دارد.

شکستن و ترک خوردن شیشه‌های دوجداره و سکوریت ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. با دانستن در مورد نحوه شکستن شیشه‌های سکوریت، می‌توان فارغ از مقاومت این شیشه ها، از وقوع خسارات و آسیب‌های احتمالی پیشگیری کرد.

ترک خوردن شیشه دوجداره غیر استاندارد

ترک خوردن شیشه دوجداره غیر استاندارد

یکی از دلایل مهم ترک خوردن شیشه دوجداره به دلیل استاندارد نبودن است. لبه‌های شیشه‌ها به عنوان بخشی بسیار حساس و آسیب‌پذیر شناخته می‌شوند.

حتی با یک ضربه کوچک به هر یک از لبه‌ها، شیشه به سرعت ترک می‌خورد و به‌طور کامل شکسته می‌شود. همچنین، برش‌های نادرست انجام شده روی شیشه، به ویژه زمانی که برای ایجاد سوراخ از آن استفاده می‌شود، در صورت عدم انجام به درستی، ممکن است باعث ورود فشار شده و آسیب به شیشه‌ها گردد.

بیشتر بدانید: از بین بردن بخار شیشه دوجداره و دلیل بوجود آمدن آن

تراش دادن اشتباه شیشه

یکی از دلایل ترک خوردن شیشه دوجداره تراش دادن اشتباه آن است. در صورتی که قصد تراشیدن یا سوراخ کردن شیشه را دارید، حتماً باید این کار به صورت دقیق و با رعایت اصول انجام شود، در غیر اینصورت احتمال شکستن شیشه وجود دارد.

برخورد ضربه و ترک خوردن شیشه دوجداره

عامل دیگری که می‌تواند به شکستن یا ترک خوردن شیشه دوجداره منجر شود، برخورد با شدت زیاد به گوشه‌های آن است. در این لحظه، شیشه ترک می‌خورد و این ترک خوردگی به صورت کامل در سطح شیشه پخش می‌شود.

لبه‌های شیشه سکوریت بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند، به گونه‌ای که احتمال وقوع ترک در لبه‌های شیشه ناشی از برخورد ضربه شدید وجود دارد و این ترک در سراسر سطح شیشه گسترده می‌شود.

برخورد ضربه و ترک خوردن شیشه دوجداره

تنش درونی و تغییر دما

یکی از فشارهای داخلی که ممکن است منجر به شکستگی شیشه گردد، می‌تواند به عواملی چون تغییر شرایط دمایی و استفاده نادرست از شیشه اشاره کرد.

تغییرات دما از جمله اتفاقات دیگری هستند که می‌توانند منجر به شکستن و ترک خوردن شیشه دوجداره و شیشه سکوریت گردند. این تغییرات در واقع شوکی حرارتی به شیشه وارد می‌کنند که نسبت به روش‌های قبلی، کارآمدی کمتری دارند. برای ایجاد این شوک حرارتی، لازم است گرمایی و سرمایی را به نحوی ناگهانی و فوری به شیشه منتقل کنید.

به کارگیری اشیاء نوک تیز

استفاده از اشیاء با نوک تیز یکی از دیگر از عوامل منجر به شکستن شیشه دوجداره است، زیرا فشار قوی‌ای به آن وارد می‌کند. تنها در صورتی باید از اشیا نوک تیز نظیر پایه صندلی یا الماس شیشه در مورد شیشه های دوجداره استفاده کنید که در شرایط اضطراری قرار گرفته باشد.

علت ترک خوردن و شکستگی خود به خود شیشه دوجداره

ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد که شیشه دوجداره در خانه یا محل کارتان بدون هیچ ضربه‌ای به صورت خود به خود ترک خورده و بشکند، این مسئله حتی با وجود ضخامت و استحکام بالای شیشه دوجداره نیز گاهی به وقوع می‌پیوندد.

ترک خوردن شیشه دوجداره و شکست ناگهانی آن ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد که پیشتر به آن اشاره شد.

علت ترک خوردن و شکستگی خود به خود شیشه دوجداره

اختلاف فشار هوا

در نهایت اینکه اختلاف ارتفاع بین محل تولید شیشه دوجداره و نقطه نصب پنجره دوجداره نیز می تواند علت ترک خوردن شیشه دوجداره بوده و باعث شکست خودبخود شیشه شود.

در این حالت، پس از مدتی از نصب، شیشه دوجداره ممکن است بدون وجود ضربه، به صورت خودبخود شکسته شود.

به همین دلیل لازم است فشار گاز میان شیشه‌های پنجره دوجداره هم اندازه یا بیشتر از فشار هوای محیط باشد. در صورت کاهش فشار و حجم گاز میان شیشه‌ها به مقدار کمتر از فشار هوای خارجی، احتمال ترک خوردن یا شکستن شیشه بیشتر می‌شود.

بیشتر بدانید: تاثیر گاز آرگون در شیشه دوجداره

نکته پایانی

شیشه سکوریت به نام “شیشه نشکن” هم شناخته می‌شود و دارای کاربردهای مهمی است. شیشه دوجداره نیز چنین است. با این حال، در شرایط خاصی، احتمال شکستن یا ترک خوردن شیشه دوجداره وجود دارد.

در کل، شکستن یک پنجره یا شیشه یا هر نوع دیگری مرتبط با ذات طبیعی شیشه است و تمام شیشه‌ها تحت تأثیر ضربات ممکن است شکسته شوند. اما میزان مقاومت آنها با یکدیگر متفاوت است.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد باید از شیشه های استاندارد استفاده کرد تا ریسک ترک خوردن و شکستن شیشه دوجداره بسیار پایین بیاید. شما می توانید برای خرید بهترین و با کیفیت ترین پنجره های دوجداره به وبسایت یو پی وی سی پلاس مراجعه کنید.

 

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top