skip to Main Content
5/5 - (1 امتیاز)

دانستن نحوه محاسبه متر مرفع پنجره شاید پیش پا افتاده به نظر برسد اما نقش مهمی در انجام صحیح سفارش شما دارد. برای این کار لازم است درب و پنجره دوجداره از جهت طول، عرض و ارتفاع مورد بررسی قرار بگیرند.

مرحله محاسبه متر مربع پنجره مربوط به پیش از ساخت و برای سفارش این محصول است؛ در ادامه بیشتر به روش های محاسبه اندازه پنجره های پروفیل upvc و دیگر انواع پنجره دوجداره پرداخته ایم.

محاسبه عرض پنجره دوجداره

برای محاسبه عرض پنجره یا همان پهنای آن لازم است که از قسمت چپ کادر پنجره تا قسمت راست آن را اندازه گیری کنید. این کار شامل اندازه گیری عرض پنجره بعلاوه عرض دلخواه است.

نحوه محاسبه مار مربع پنجره برای عرض عبارت است از اندازه گیری بین محورها در سه نقطه یعنی بالا، وسط و پایین پنجره؛ برای اندازه گیری عرض پنجره باید متر را از سمت چپ پنجره تا سمت راست خود قرار دهید. این اندازه گیری را در بالا، وسط و پایین انجام دهید و از فاصله کوتاه ‌تر به عنوان اندازه گیری واقعی خود استفاده کنید.

برای تمایز عرض پرده از عرض پنجره بهتر است حداقل ۲۰ سانتی‌متر بیشتر در نظر بگیرید، یعنی از هر طرف ۱۰ سانتی‌متر.

بیشتر بدانید: پنجره دوجداره سوله

محاسبه عرض پنجره دوجداره

نحوه محاسبه طول یا ارتفاع پنجره دوجداره

کار بعدی که در نحوه محاسبه متر مربع پنجره باید انجام دهید، اندازه گیری طول آن است؛ برای این کار باید از قسمت بالای کادر پنجره تا قسمت کف زمین را به عنوان طول کار یا ارتفاع در نظر بگیرید.

چند حالت برای اندازه گیری ارتفاع پنجره برابر وجود دارد:

  • اندازه ارتفاع پنجره
  • اندازه ارتفاع پنجره به اضافه ۱۵سانتی متر
  • اندازه فاصله چوب پرده تا زمین؛ نحوه محاسبه متر مربع پنجره برای این مورد شامل حدود ۳ الی ۵ سانتی‌متر فضای اضافه جهت پرده برای کشیده نشدن آن روی زمین است.

به منظور اندازه گیری ارتفاع، اندازه گیری ‌های خود را از سقف پنجره به انتها در نظر بگیرید. برای این کار سه جهت چپ، مرکز و راست پنجره را اندازه گیری کنید و برای سفارش پنجره از کوچکترین اندازه این سه ارتفاع استفاده کنید.

نحوه اندازه گیری پنجره برای بازسازی ساختمان

نحوه اندازه گیری پنجره برای بازسازی ساختمان

نحوه محاسبه متر مربع پنجره برای ساختمان های در حال بازسازی متفاوت است به ویژه اگر طول عمر ساختمان از یک دهه بیشتر باشد. دلیلش هم این است که ساختمان های در حال بازسازی به نسبت ساختمان های نوساز دچار نشست و افت هستند که این وضعیت ترازهای پنجره را به هم می زند.

افت ساختمان منجر به فشار به چهارچوب های پنجره‌ های قدیمی می‌شود و در این حالت برای اندازه گیری، باید ابتدا پنجره قبلی از قاب و شاخ داخل دیوار خارج شود.

نحوه محاسبه متر مربع پنجره برای خرید پرده

برای اندازه گیری ابعاد پنجره جهت خرید پرده باید به روکار یا توکار بودن پنجره دقیت کنید؛ همچنین عواملی نظیر دیوارهای کناری و قسمت پایین پنجره (فاصله تا زمین یا شوفاژ نصب شده زیر پنجره) به علاوه اندازه کلی قاب پنجره از نظر عرض و ارتفاع، فاصله بازشوی پنجره، وجود آرک (Arch) یا گچ بری بر روی اندازه گیری پارچه و پنجره تاثیر می‌گذارد.

نحوه محاسبه ابعاد پنجره توکار

نحوه محاسبه ابعاد پنجره توکار

یکی از اقدامات در نحوه محاسبه متر مربع پنجره روکار این است که عرض داخلی کادر پنجره را به صورت سر تا سر اندازه زده و از متراژ بدست آمده 1 الی 2 سانت کم کنید. برای ارتفاع نیز پس از اندازه گیری کادر پنجره از قسمت بالایی تا قسمت پایین کادر، از متراژ بدست آمده 2 الی 3 سانت کم می ‌کنیم.

اندازه گیری ابعاد پنجره روکار

جهت محاسبه پنجره روکار اندازه بیرونی کادر پنجره را در نظر بگیرید؛ نحوه محاسبه متر مربع پنجره روکار به این صورت است که عرض پنجره را اندازه زده سپس از هر طرف به متراژ خود 10 الی 15 سانت اضافه می‌کنیم.

اگر قصد دارید اندازه را سر تا سر بگیرید باید آن را دیوار به دیوار محاسبه کرده و سپس ارتفاع پنجره یا محل مورد نظر را گرفته و بر اساس نوع چوب پرده، 2 الی 5 سانتی‌متر از آن کم کنید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که اندازه گیری پنجره های روکار هم به دو بخش استاندارد و دیوار به دیوار تقسیم می‌شوند.

  • اندازه گیری استاندارد پنجره روکار:این روش طبق اصول اندازه گیری پارچه است.
  • اندازه گیری دیوار به دیوار برای پنجره روکار: نحوه محاسبه متر مربع پنجره روکار در روش دیوار به دیوار دو حالت دارد؛ حالت نخست برای موقعیتی است که در سرتاسر دیوار پنجره کشیده شده است و حالت دوم برای زمانی است که پنجره فقط قسمتی از دیوار قرار دارد و باقی فضای اطراف پنجره را دیوار پوشانده است.

بیشتر بدانید: قیمت پنجره دوجداره دیجی کالا

نکته پایانی

در این مطلب به نحوه محاسبه متر مربع پنجره پرداختیم؛ برای این کار باید عرض و طول (ارتفاع) پنجره را در سه جهت اندازه گیری کنید و اگر هدفتان بازسازی است، باید پنجره را از قاب خارج کنید.

شما می توانید برای سفارش انواع پنجره دوجداره با بهترین کیفیت به وبسایت یو پی وی سی پلاس مراجعه کرده و با شماره های موجود بر روی وبسایت تماس بگیرید.

 

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top