skip to Main Content
5/5 - (1 امتیاز)

لولا در درب و پنجره ها نقش بازو و پاشنه حرکتی بخش متحرک را ایفا می کند. در پنجره های دوجداره نیز لولا وظیفه تحمل بارهای وارده از سمت لنگه پنجره را به عهده دارد. اینجا می خواهیم به شما نحوه تعویض لولای پنجره دوجداره را آموزش دهیم، تا بتوانید از انجام صحیح این کار مطمئن شوید.

گاهی به دلایلی همچون استفاده کم از لولا در ساخت پنجره یا بی کیفیت بودن متریال لولاها، این قطعه اصلی و مهم در پنجره استقامت و کارایی خود را از دست داده ونیاز به تعویض داشته باشد.

چه بسا ممکن است لولای شکسته شده پنجره باعث سقوط لنگه به روی افراد نیز شود که در این صورت صدمات جانی دور از انتظار نخواهد بود. فرایند تعویض لولای پنجره دو جداره مستلزم داشتن ابزار و دانش فنی مرتبط است و انجام آن توسط افراد عادی و بدون ابزارآلات امکان پذیر نخواهد بود.

آسیب یا شکستگی لولای پنجره معمولا در پنجره یا درب های تک حالته اتفاق می افتد. چنانچه در درب و یا پنجره های محل زندگی یا کار خود با مشکل شکستگی لولای پنجره مواجه شدید پیشنهاد می کنیم روند تعویض لولای پنجره UPVC را در اسرع وقت و برای تمامی لولاها انجام دهید تا نیاز به خدمات مجدد برای پنجره مورد نظر به حداقل کاهش یابد.

هزینه تعویض لولای پنجره دوجداره

هزینه تعویض لولای پنجره دوجداره به عواملی همچون ابعاد پنجره، تعداد لولاهای مورد نیاز و موقعیت پروژه بستگی دارد. لولای پنجره تک حالته در سه سایز 90،75 و 100 میلیمتری وجود دارد.

اینجا می خواهیم به شما نحوه تغییر لولای پنجره دوجداره را آموزش دهیم، تا بتوانید از انجام صحیح این کار مطمئن شوید.

ابتدا با استفاده از دریل و پیچ گوشتی، همه لولاها را باز کنید و لنگه را از قاب جدا کنید. سپس لولای خراب را با یک لولای جدید جایگزین کنید و در صورت لزوم، برای افزایش مقاومت و دوام درب و پنجره، لولای پنجره upvc یا آلومینیوم را در بخش های دیگر و با فاصله های کوچکتر نصب کنید.

تعویض لولای پنجره دوجداره

مراحل تعویض لولای پنجره دوجداره

مرحله 1: چگونه عرض ریل پنجره لولادار دوجداره را برای تغییر اندازه بگیریم؟ بطور کلی، بیشتر لولاهای پنجره دوجداره UPVC دارای اندازه استاندارد 18 میلی متر هستند، اما بعضی از لولاهای دوجداره در پنجره های UPVC یا آلومینیومی قدیمی، فقط 15 میلی متر هستند. پس حتما با دقت این عرض را سنجید.

به یاد داشته باشید که اندازه ای که به آن نیاز دارید، بزرگترین عرض ریل از سمت خارج است و نه عرض داخلی آن.

شما می توانید لولای پنجره دوجداره خود را با سایر انواع لولای اصطکاک تعویض کنید. مثال های رایج از این نوع لولا، لولای محدود کننده و لولای خروج پنجره هستند. تنها عامل مهم برای این کار، عرض ریل لولای پنجره دوجداره است. در غیر این صورت، اگر فقط می خواهید لولای پنجره دوجداره uPVC را تعویض کنید، استفاده از لولای استاندارد به اندازه کافی ساده است.

مرحله 2: چگونگی سنجش طول لولا های پنجره دوجداره این مرحله واقعاً ساده است. تنها چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که طول کامل ریل لولای اصطکاک در قاب ثابت قرار دارد. معمولاً نگران طول بازو که روی قاب باز شده قرار دارد، نباید باشید.

لولای پنجره دوجداره معمولاً در ابعاد  اینچ فروخته می شود، اما تبدیل آن به میلی متر راحت است (25.4 x). هنگام سنجش می توانید به راحتی نزدیک ترین مقدار اینچ را گرد کنید و خیالتان راحت باشد.

برخی از پنجره های قدیمی دارای لولا با بازشو به کنار به طول 10 اینچ هستند و ممکن است دیگر در دسترس نباشند. شما می توانید از لولای 12 اینچی به جای آن استفاده کنید. تنها چیزی که اتفاق می افتد این است که کمی از هندسه را فدا می کنید تا پنجره دوجداره را کمی بیشتر به سمت مرکز حرکت دهید، اما نه به اندازه زیاد.

مرحله 3: چگونه می توان فهمید که لولای پنجره دوجداره به سمت کنار است یا به سمت بالا؟ این موضوع ممکن است کمی گیج کننده باشد. لولاهای پنجره دوجداره با بازشو به سمت کنار، در بالا و پایین قاب ثابت نصب شده اند. لولا پنجره دوجداره با بازشو به سمت بالا، در طرفین قاب (چپ و راست) قرار دارد. برای تشخیص این موضوع، می توانید نقشه زیر را مشاهده کنید.

همچنین، دستگیره پنجره ممکن است به شما کمک کند، دستگیره در سمت کنار پنجره نشان دهنده یک پنجره بازشو به سمت طرفین است. این صحیح است وقتی از داخل پنجره نگاه می کنید نه از بیرون.

تعویض لولای پنجره دوجداره

وزن پنجره دوجداره روی لولا

اگر می خواهید بدانید چرا باید بین لولا های پنجره دوجداره با بازشو به سمت بالا و بازشو به سمت کنار تفاوت قائل شوید، به وزن پنجره توجه کنید. تمام وزن پنجره دوجداره روی لولای پایین قرار دارد و به همین دلیل لولا طوری طراحی شده است که یک واشر تحمل بار دارد تا پنجره را در برابر فشار زیاد حفظ کند. این با یک پنجره دوجداره با بازشو به سمت بالا که وزن به طور مساوی در طرفین تقسیم می شود متفاوت است.

چگونه از لولای پنجره دوجداره مراقبت کنیم؟ روغن کاری و گریس کاری قطعات مربوط به لولای پنجره دوجداره می تواند عملکرد و عمر آن را بهبود بخشد. شما می توانید با حرکت دستگیره احساس روان بودن یا نبودن پنجره را بکنید. بر اساس استاندارد صنعتی آلمان، گشتاور قفل شدن و باز شدن دستگیره پنجره نباید بیش از 10 نیوتن باشد. با انجام گریس کاری و روغن کاری می توانید سفتی و خشکی دستگیره پنجره را رفع کنید.

کلیه قطعات متصل به لولای پنجره دوجداره در قاب و لولای ثابت باید گیرس کاری و روغنکاری شود تا از فرسایش و خوردگی جلوگیری شود. این عمل باید حداقل یک بار در سال انجام شود. نقط هایی که در پنجره دوجداره نیاز به روغن کاری دارند در شکل زیر نشان داده شده اند.

روغن کاری لولای پنجره دوجداره

البته زبانه های مخفی که برای جلوگیری از فرسایش استفاده می شوند نیاز به گریس کاری مداوم دارند. در انتخاب نوع روغن و گریس برای لولای پنجره دوجداره دقت کنید.

چه زمانی باید لولای پنجره دوجداره را تعویض کنیم؟

اگر لولای پنجره دوجداره شکسته باشد، ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد. یکی از خطرات اصلی سقوط لولا به پایین است، به خصوص در ساختمان های چند طبقه. این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما لولا نقش مهمی در حفظ قاب در جای خود دارد.

مشکل دیگر شکستگی شیشه دوجداره به دلیل فشار زیاد است که ممکن است زخم های جانی را نیز به همراه داشته باشد. زیرا شیشه ها در صورت شکستن از لبه ها خرد و تیز می شوند.

مشکل سوم از تنظیم خارج شدن پنجره است که باعث سخت شدن باز و بسته شدن پنجره می شود و ممکن است یراق الات را نیز خراب کند.

بنابراین، تعویض لولای پنجره دوجداره یک کار فنی و ضروری است و نباید با آن سهل انگاری کرد. هزینه تعویض لولای پنجره دوجداره بستگی به نوع و ابعاد پنجره و لولا دارد. برای این کار، بهتر است از خدمات یک تعمیرکار حرفه ای استفاده کنید.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top