skip to Main Content
4/5 - (3 امتیاز)

رگلاژ پنجره  upvc دوجداره به معنای تنظیم دقیق لولاها، یراق آلات و شیشه‌‌های لنگه بازشوی پنجره می‌باشد.  به طور کلی تمامی درب و پنجره‌های دوجداره upvc و آلومینیومی قابل رگلاژ و تنظیم می‌باشند.

امروزه همانطور که می دانید  عایق بندی راه های ارتباطی محیط بیرون و داخل با توجه به واقعی شدن قیمت  انرژی های سوختی (گاز طبیعی) و مبحث 19 مقررات ملی ساختمان  بسیار مورد توجه قرار گرفته است و پنجره upvc نقش اصلی را در این عایق بندی ها ایفا می کند.

الودگی هوا ، الودگی صوتی و گرد و خاک از جمله معظلات مناطق شهری نشینی می باشند که زندگی را در مناطق شهری از جمله محلات پر ازدحام مشکل می کنند اما استفاده از یک پنجره دوجداره upvc می تواند به تمامی این مشکلات پایان دهد.

رگلاژ پنجره upvc

اما نیاز به تعمیر پنجره دوجداره upvc پس از مدتی استفاده علیرغم نگهداری و مراقبت های لازمه امری امکان ناپذیر است ، شاید برای شما نیز پیش امده باشد که حتی با استفاده از پنجره دوجداره نیز این عوامل سبب بر هم زدن ارامش محیط منزل و یا کار شما شوند ، عواملی همچون عدم نصب اصولی ، یراق الات به کار رفته نامرغوب و کیفیت پایین پروفیل های مصرف شده در زمان تولید پنجره ها  می توانند به مرور زمان سبب افت شدید کیفیت و  کارایی پنجره های دوجداره می شوند.

رگلاژ چیست؟

پنجره شما یک دستگاه است برای جلوگیری از ورود صدا گرد و غبار و هر آن‌چیز که خارج از خانه شماست، بجز نور. در این حالت هر چقدر پنجره شما بتواند در برابر این عوامل مقاومت کنند عملا کار خود را بهتر انجام داده است و شما از پولی برای آن خرج کرده‌اید سود بیشتری برده‌اید.

به یاد داشته باشید که شما بجای در و پنجره آهنی در و پنجره upvc را انتخاب کرده‌اید که، از صدا و گرد و غبار بیشتر در امان باشید و همین طور بازدهی حرارتی خانه خود را تقویت کنید.

حال اگر پنجره شما درست کار نکند عملا شما ضرر بسیار بزرگی کرده‌اید و این موضوع تنها یک راه دارد و آن هم رگلاژ کردن پنجره های upvc است.
چرا تنها یک راه را برای بالا بردن کیفیت پنجره‌های upvc را ما به عنوان به حداکثر رساندن بازده این پنجره‌ها را به شما معرفی می‌کنیم؟ این موضوع چند دلیل دارد. خود پنجره های upvc از کیفیت بالایی برخوردارند. بدون رگلاژ هم تا 60٪ صدا و 70٪ گرد و غبار و 50٪ حرارت را پوشش می‌دهند. اما این آمار اندکی از یک پنجره فلزی بیشتر است.

اما شما برای اندکی بیشتر پنجره upvc نخریده‌اید. بازدهی این پنجره عددهای افسانه‌ای 90٪ را به همراه دارد نه 50 درصد .
این واقعیتی است اگر شما از شرکت معتبری مانند ایران upvc پنجره‌ خود را خریده باشید این پنجره با بالاترین استانداردهای نصب برای شما نصب شده است و از این بابت شما مشکلی ندارید.

اما هر چقدر هم که کارشناسان متبحر ایران upvc کار نصب پنجره شما را به خوبی انجام دهند، باز این پنجره‌ها نیاز به رگلاژ دارند.

رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته

همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم پنجره ها خارج از متریال پروفیل استفاده شده در ساخت پنجره، به لحاظ تنوع بازشو به پنجره های تک حالته، پنجره های دوحالته، پنجره های فولکس واگنی و پنجره های کشویی تقسیم بندی می شوند که در این بین پنجره های تک حالته به دلیل اکونومی و اقتصادی بودن، از پرمصرف ترین پنجره های ساختمانی بشمار می رود.

 

قبل از آنکه به تشریح مسائل پیرامون این موضوع بپردازیم لازم است اشاره کنیم که بطور کلی تمام پنجره های نصب شده در پروژه ها ساختمانی به دلایلی متعددی نیاز به رگلاژ مجدد برای سالیانی پس از نصب پنجره را دارند .

البته این به معنی بی کیفیت بودن ساخت یا ماهیت ضعیف این نوع از پنجره های نبوده بلکه به نوعی یک سرویس دوره ای برای این نوع از کالای ساختمانی محسوب می شود. رگلاژ مجدد قطعاً باعث بهبود عملکرد و کارایی پنجره مورد نظر خواهد شد به شرط آنکه این موضوع توسط افراد مجرب انجام گیرد.

پنجره های تک حالته یا تک جهت بازشو نیز از این قضیه مستثنی نبوده و لازم است در صورت کارکرد نامناسب، مجددا رگلاژ شوند.

شرایط رگلاژ پنجره های تک حالته کمی سخت از سایر پنجره ها می باشد چرا که نوع لولای استفاده شده در این پنجره ها قابلیت رگلاژ را ندارد. ذکر این نکته ضروری است که رگلاژ پنجره های تک حالته بیشتر به رگلاژ شیشه دوجداره مربوط می شود که میبایست توسط افراد متخصص انجام گیرد.

رگلاژ پنجره دو جداره یک حالته

برای این کار ابتدا می بایست کاور لولای درب و پنجره تک حالته را باز کنید و سپس با آچار آلن یا پیچ گوشتی کاور را آزاد و جابجا کنیم. جهت رگلاژ ، لنگه بازشو پنجره تک حالته را می بایست در محور افقی و عمودی جابجا کنیم. با چرخش ساعتگرد پیچ، لنگه به سمتت بالا حرکت می کند.

همچنین در صورت چرخش آن در جهت پادساعتگرد به سمت پایین حرکت خوهد کرد. رگلاژ هر دو جهت افقی و عمودی را به صورت موازی انجام می دهیم تا به حالت مناسب و صحیح باز و بسته شدن برسد.

در صورت لزوم باید از لولای قابل تنظیم استفاده شود. لولاهای قابل تنظیم علاوه بر رگلاژ ساده توانایی تحمل وزن تا ۲۰۰ کیلوگرم را نیز دارند و در عایق بندی پنجره تک حالته نیز نقش مهمی ایفا می کند.

رگلاژ پنجره دو جداره دوحالته

پنجره های دو حالته نوع دیگری از انواع پنجره های یو پی وی سی دوجداره می باشد. تنوع بازشو در این پنجره ها علت نامگذاری این نوع از یراق آلات می باشد به نحوی که مکانیزم یا یراق نصب شده در این پنجره ها قابلیت بازشو از دو جهت را دارد.

قابل ذکر است مونتاژ یراق دوحالته به روی تمامی سیستم های درب و پنجره های یو پی وی سی امکان پذیر میباشد و از این نظر هیچ محدودیتی وجود ندارد.

رگلاژ پنجره دو جداره دوحالته

در یراق آلات دوحالته، تمام اجزای نصب شده به خصوص لولاها قابلیت تنظیم و رگلاژ را دارد از این رو روند رگلاژ در این نوع از پنجره ها بسیار ساده و آسان تر از پنجره های تک حالته خواهد بود.

رگلاژ یراق دوحالته در چهار جهت مختلف قابلیت اجرایی دارد از این رو ضریب عایق در این پنجره ها به مراتب بهتر از پنجره های تک حالته می باشد.

اگرچه رگلاژ پنجره های دوحالته بسیار ساده تر از سایر پنجره ها می باشد اما لازم است قبل از هر نوع اقدامی این موضوع را با یک فرد متخصص مطرح نمائید چرا که ممکن است اقدامات غیر اصولی شما منجره به شکل گیری مشکلات جدید و فزاینده شود.

رگلاژ پنجره دوجداره upvc توسط لولای پایین، لولای اهرمی و لولای بالا امکان پذیر می باشد. لولای پایین به وسیله دو پیچ با حفره شش ضلعی می تواند قابلیت جابجایی لنگه را فراهم کند.

ولی در لولای بالا، روی لولا پیچی وجود ندارد و پبچ این قسمت در اهرم لولا و در قسمت بالای لنگه ی بازشو قابل مشاهده است. جهت رگلاژ ابتدا کاور لولای پایین را بیرون بکشید تا پیچ هایی با حفره شش ضلعی مشاهده شود.

پیچی که به صورت عمودی وجود دارد برای حرکت لنگه به سمت بالا و پایین است و پیچ دوم برای حرکت در جهت چپ و راست تعبیه شده است.

هزینه رگلاژ پنجره دوحالته

در یراق آلات دوحالته با توجه به مقاومت خوب اجزای یراق، بسیاری از قطعات از عمر مفید و کارایی بسیار بالای برخوردار هستند و کمتر به سرویس یا رگلاژ خاصی نیاز پیدا می کنند. به طور کلی هزینه های تعمیرات پنجره یا هزینه رگلاژ پنجره به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در هزینه رگلاژ یک پنجره دوحالته ممکن است کلیه خدمات اجرایی صرفا منتهی به رگلاژ و بدون استفاده از یراق آلات باشد در این صورت هزینه بر اساس موقعیت جغرافیایی و زمان انجام کار محاسبه گردد.

اما در صورتی که خدمات به همراه رگلاژ و تعویض قطعات یا یراق آلات معیوب باشد هزینه ها فراتر رفته و ممکن است روند انجام کار با چندین مراجعه کارشناس فنی انجام گیرد.

اما مطابق پروژه های انجام گرفته توسط این مجموعه در بسیاری از مراجعات صورت گرفته هزینه رگلاژ پنجره دوحالته صرفاً بر اساس اقدمات اصلاحی و بدون نیاز بع یراق آلات یدکی انجام گرفته است. در هزینه های خدماتی با توجه به صرف زمان کمتر هزینه های تمام شده نیز متعادل تر خواهد بود.

رگلاژ پنجره دو جداره کشویی

در پنجره کشویی حرکت لنگه برخلاف پنجره های لولایی چرخشی نبوده و در یک مسیر تقسیم بر طرفین انجام می شود. پروفیل پنجره دوجداره کشویی دارای ریل هایی است که از طریق غلطک ها به صورت افقی باز و بسته می شود.

در طبقه بندی پنجره های ساختمانی بر اساس نوع بازشو، پنجره های کشویی از انواع دیگر این تقسیم بندی می باشد. در این پنجره های کشویی حرکت لنگه بر خلاف پنجره های لولایی چرخشی نبوده و در یک مسیر مستقیم به طرفین انجام می شود.

اگرچه لنگر خمشی در این نوع پنجره ها وجود ندارد اما ممکن است به دلیل استهلاک چرخ های کشویی و یا استهلاک اسپانبولت کشویی، نیاز به رگلاژ پنجره کشویی خانه یا محل کار خود داشته باشیم.

رگلاژ پنجره دو جداره کشویی

رگلاژ پنجره های دوجداره کشویی مطابق تجربیات این مجموعه بیشتر شامل حال چرخ های کشویی می شود که در اثر کارکرد و تداوم باز و بسته شدن نیاز به تعویض را دارند.

سایر تعمیرات پنجره های کشویی می تواند شامل تعویض اسپانیولت کشویی، تعویض ریل آلومینیومی پنجره و تعویض دستگیره پنجره نیز باشد.

بسیاری از پنجره های کشویی ساخته شده از ابعاد بسیار بزرگتری برخوردار هستند گاهی لازم است انجام خدمات مربوط به تعمیر و رگلاژ توسط افراد بیشتری نفر انجام گیرد که در این صورت هزینه انجام خدمات بیشتر خواهد بود.

در واقع غلطک های پنجره کشویی به صورت ریلی در نوع “تک ریل” و “جفت ریل” وجود دارد که این موجب تفاوت رگلاژ آن ها می شود. جهت انجام رگلاژ پنجره دو جداره کشویی ابتدا می بایست لولای پنجره دوجداره را باز کنید.

پیچ عمودی حفره ها را در جهت بالا و پایین حرکت دهید. پیچ دوم پنجره را در جهت چپ و راست به صورت موازی برابر با پیچ عمودی پنجره حرکت دهید.

رگلاژ پنجره دوجداره آلومینیومی

درب و پنجره‌های upvc در گذر زمان بیشتر از پنجره‌های آلومینیومی از رگلاژ خارج می‌شوند. و علت آن استفاده نادرست از پنجره و ایراد در نصب اولیه و بروز بلایای طبیعی و … می‌باشد.

درب و پنجره دوجداره آلومینیومی در حالت کلی به صورت درب و پنجره upvc تنظیم می‌گردد اما نیاز به تخصص بیشتری دارد. زیرا ساختار یراق آلات درب و پنجره آلومینیومی دارای پیچیدگی منحصر به فردی است و با تجربه و تخصص به دست می‌آید. پنجره دو جداره آلومینیومی کار بسیار دشواری در مقابل رگلاژ پنجره upvc است و هزینه و زمان بیشتری را نیز طلب می‌کند.

 

تعمیرات و رگلاژ درب و پنجره upvc شامل موارد زیر می باشد :

  • تعویض یراق آلات از کارافتاده و خراب
  • تعویض لولای درب و پنجره upvc
  • اضافه کردن بازشو به پنجره های فیکس و همچنین تغییر جهت بازشو
  • رگلاژ پنجره دوجداره و تنظیم تمامی قطعات آن
  • رفع ایرادات موجود هنگام باز و بسته کردن پنجره های دوجداره
  • عایق بندی و درزگیری اطراف پنجره دوجداره
  • تعویض و تعمیر قفل و دستگیره پنجره
  • تعویض لاستیک های اطراف درب و پنجره
  • تعویض و تنظیم لولا
  • تعویض و تعمیر اسپانیولت پنجره های upvc
  • برش درب و پنجره های قدیمی آهنی، چوبی، آلومینیومی و تعویض آن با درب و پنجره های جدید
  • و …

چه زمانی پنجره دو جداره نیاز به رگلاژ دارد؟

پنجره ها در دو زمان هنگام نصب و پس از نصب نیاز به رگلاژ پیدا می‌کنند:

رگلاژ هنگام نصب

در واقع بلافاصله پس از نصب، پنجره باید توسط نصاب در موارد زیر چک و رگلاژ شود:

  • فاصله‌ای بین قاب بازشو و ثابت برای ورود و خروج هوا و صوت وجود نداشته باشد.
  • بازشوی پنجره باید روان و به آسانی باز شود.
  • بین قاب پنجره و دیوار فاصله‌ای نباشد.
  • شیشه پنجره کاملا فیکس باشد.

رگلاژ پس از نصب

اگر پنجره در زمان نصب توسط افراد مجرب صورت بگیرد. الزام به رگلاژ نمودنِ پس از نصب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. که البته باز هم بعد از مدتی استفاده در بعضی از موارد برای رفع افتادگی پنجره دو جداره نیاز به رگلاژ وجود خواهد داشت تا همانند روزهای اول به خوبی عمل کرده و کاملا عایق شود. اما اگر پنجره در زمان نصب به درستی و توسط افراد مجرب و متخصص نصب نگردد در زمان کوتاهی، گاها دیده شده که بعد از یک ماه از نصب، احتیاج به رگلاژ (یا به اصطلاح عامیانه آچارکشی) پیدا می‌کند!

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top