skip to Main Content
5/5 - (2 امتیاز)

طول و عرض استاندارد پنجره در معماری بر حسب نوع پنجره متفاوت است؛ به طور کلی رعایت اندازه مناسب پنجره ضمن زیبایی بنا به بهره‌برداری بهتری از پنجره منجر خواهد شد.

پنجره ها مطابق با آیین نامه ساختمان نصب می گردند و در نتیجه معیارهای خاصی برای طول و عرض استاندارد پنجره در معماری وجود دارد که موارد تخصصی تر آن در قوانین و مصوبات ساختمانی آمده است.

طول و عرض استاندارد پنجره در معماری

در معماری، ابعاد پنجره‌ها می‌توانند متنوع باشند و به وابستگی به نوع ساختمان، طراحی، و نیازهای انرژی مورد نظر تعیین شوند. با این حال، برخی از ابعاد استاندارد برای پنجره‌ها وجود دارد که معمولاً در صنعت معماری رعایت می‌شود. این ابعاد ممکن است در کشورها و استانداردهای مختلف تفاوت داشته باشند.

  • طول (ارتفاع): ارتفاع پنجره‌ها ممکن است متناسب با ارتفاع ساختمان و طراحی آن تعیین شود؛ ارتفاع معمولی پنجره‌ها بین 100 تا 180 سانتیمتر (حدود 40 تا 70 اینچ) متغیر است.
  • عرض: عرض پنجره‌ها نیز می‌تواند متغیر باشد و به طراحی داخلی و خارجی ساختمان بستگی دارد. عرض معمولی پنجره‌ها ممکن است بین 60 تا 120 سانتیمتر (حدود 24 تا 48 اینچ) و حتی بیشتر باشد.
  • عمق: عمق پنجره نیز بستگی به نوع پروفیل و سیستم بازشویی دارد. این مقدار ممکن است در بازشوهای داخلی (مانند پنجره‌های دوجداره) بیشتر از پنجره‌های ساده باشد.

در برخی موارد، طول و عرض استاندارد پنجره در معماری از منطقه به منطقه ای دیگر و همچنین بر اساس عناصر معماری متفاوت است، به عنوان مثال ابعاد استاندارد پنجره در اروپا با آمریکا تفاوت دارد.

بهتر است هنگام طراحی ساختمان یا انتخاب پنجره‌ها، با متخصصان معماری یا کارشناسان تاسیسات تماس گرفته شود تا ابعاد مناسب و توافق شده بر اساس نیازها و استانداردهای محلی در نظر گرفته شوند.

بیشتر بدانید: پنجره سایز بزرگ چیست و چه ابعادی دارد؟

 

طول و عرض استاندارد پنجره در معماری

لزوم رعایت استاندارد در طول و عرض پنجره

اگر در ساخت پنجره، طول و عرض استاندارد پنجره در معماری رعایت گردد، طول عمر پنجره بهبود می‌یابد. همواره باید در نظر داشت که برای افزایش طول عمر پنجره دوجداره (UPVC یا آلومینیوم) بی‌تردید ابعاد پنجره و بهبود عملکرد با یکدیگر پیوسته هستند.

برای این منظور باید از مراحل ابتدایی، یعنی هنگام طراحی نقشه‌های معماری یا حتی در فرآیند تهیه نقشه‌ها، از استانداردهای طراحی استفاده شود.

بیشتر بدانید: لیست قیمت پنجره های دوجداره

عرض و طول استاندارد پنجره لولایی

طول و عرض استاندارد پنجره در معماری شامل پنجره لولایی نیز می شود؛ عرض و ارتفاع بازشو برای پنجره دوجداره لولایی بسیار حائز اهمیت است.

بهترین اندازه عرض بازشو برای این نوع پنجره در بازه ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیمتر قرار دارد. از نظر ارتفاع، مقدار مناسب در رنج ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیمتر قرار دارد. برای ارتفاع‌های بالاتر از ۱۸۰۰ میلیمتر، استفاده از پروفیل دربه جای پروفیل پنجره و همچنین از یراق تا تحمل وزن ۱۳۰ کیلوگرم ضروری است.

تولید پنجره لولایی خارج از این محدوده باعث کاهش طول عمر پنجره می‌شود. در چنین شرایطی، پنجره به‌طور مداوم از رگلاژ خارج می‌شود و در هنگام باز و بسته شدن به عملکرد مناسبی دست نخواهد یافت، که در نهایت ممکن است رضایت مصرف‌کننده را کاهش دهد.

عرض و ارتفاع پنجره دوجداره کشویی

عرض و ارتفاع پنجره دوجداره کشویی

در پنجره دوجداره کشویی، هر چقدر عرض بازشو نسبت به ارتفاع افزایش یابد، پنجره از عملکرد بهتری بهره می‌برد. بهترین ابعاد برای عرض بازشو پنجره دوجداره کشویی در محدوده ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیمتر واقع شده است. انتخاب ابعاد این عرض باید به ارتفاع کلی پنجره دوجداره کشویی و ارتفاع فریم بستگی داشته باشد.

این نکته را نیز در باب طول و عرض استاندارد پنجره در معماری برای پنجره دوجداره کشویی باید در نظر گرفت که مناسب‌ترین ارتفاع برای پنجره دوجداره کشویی باید در بازه ۱۰۰۰ تا ۲۲۰۰ میلیمتر قرار گیرد.

برای عرض‌های کم، حتماً باید ارتفاع را کاهش داد تا پنجره دوجداره کشویی قادر به ارائه عملکرد استاندارد باشد. به طور کلی، حالت بهترین برای ابعاد استاندارد پنجره دوجداره کشویی زمانی به وجود می‌آید که عرض بازشو نسبت به ارتفاع آن بیشتر باشد.

عرض و طول (ارتفاع) مناسب برای پنجره فولکس واگنی

دست آخر برای طول و عرض استاندارد پنجره در معماری باید سراغ مورد فولکس واگنی نیز رفت. بهترین انتخاب برای عرض بازشو پنجره دوجداره فولکس‌واگن در محدوده ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیمتر است.

باید به نسبت ارتفاع پنجره، عرض بازشو را به‌طور مناسب انتخاب کرد. به‌عنوان مثال، اگر عرض فریم ۳ متر باشد، حداکثر عرض بازشو برای پنجره فولکس‌واگنی می‌تواند ۱۵۰۰ میلیمتر باشد.

بیشتر بدانید: قیمت پنجره آلومینیومی برای بالکن 

عرض و طول (ارتفاع) مناسب برای پنجره فولکس واگنی

نکته پایانی

در این مطلب به طول و عرض استاندارد پنجره در معماری پرداختیم؛ اگر در ساخت پنجره، طول و عرض استاندارد پنجره در معماری رعایت گردد، طول عمر پنجره بهبود می‌یابد.

شما می توانید برای تهیه بهترین پنجره های دوجداره و کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت یو پی وی سی پلاس مراجعه کرده یا با شماره های موجود بر روی وبسایت تماس بگیرید.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top