skip to Main Content
5/5 - (1 امتیاز)

به هنگام خرید پنجره دوجداره احتمالاً اندازه برای شما بسیار اهمیت خواهد داشت. اکثر افراد اندازه متوسط و استاندارد پنجره دوجداره را ترجیح می دهند اما وضعیت برای پنجره سایز بزرگ چگونه است؟

پنجره سایز بزرگ بر خلاف اسمش از لحاظ عرض و ارتفاع (طول) دارای محدودیت هایی است زیرا بحث ایمنی شیشه دوجداره مطرح است و پنجره باید بتواند شیشه را نگه دارد.

ابعاد استاندارد پنجره دوجداره

از دید استانداردهای ملی پنجره سایز بزرگ نهایتاً می تواند در عرض 700 تا 1000 میلی‌متر و در ارتفاع 2000 تا 2400 میلی‌متر باشد.

همچنین برای پنجره های دوجداره کشویی مناسب ترین عرض 80 تا 150 سانتی‌متر و ارتفاع مناسب نیز 100 تا 200 سانتی‌متر است.

علاوه بر این و بنا به قانون شهرداری، ابعاد شیشه دوجداره غیر لمینت، نباید بیش از ۱٫۵ متر مربع و ارتفاع بازشو از کف باید ۱٫۱ مترمربع باشد. همچنین، فاصله پنجره های دوجداره از سقف بایستی حداقل ۲۰ سانتی‌متر بوده که رعایت این فاصله موجب راحتی نصب آن در ساختمان می شود.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب پنجره دوجداره ریلی

ابعاد پنجره و شیشه دوجداره در سایز بزرگ

ابعاد پنجره و شیشه دوجداره در سایز بزرگ

ابعاد بزرگترین شیشه دوجداره در ایران، از یک تولیدکننده به تولیدکننده دیگر متفاوت است. به عنوان نمونه، ابعاد حداکثر برخی از این شیشه‌ها به اندازه ۶۰۰۰ در ۳۰۰۰ میلیمتر نیز می‌رسد.

به طور کلی، در مکان‌های خاص می‌توان پنجره دوجداره با ابعاد بسیار بزرگتر را نصب کرد. با این حال، بیشتر سازندگان شیشه دوجداره ابعاد بیش از ۲ متر در ۲ متر را برای تولید قبول نمی‌کنند. بنابراین پنجره سایز بزرگ از لحاظ شیشه دارای محدودیت هایی خواهد بود زیرا شیشه ممکن است در فرآیند تولید بشکند.

لزوم رعایت استاندارد در پنجره سایز بزرگ

به طور کلی، نصب پنجره دوجداره با ابعاد بسیار بزرگ توصیه نمی‌شود؛ این موضوع دلیل مهمی دارد که ایمنی ساختمان را مورد نظر قرار می‌دهد. پنجره‌های دوجداره با ابعاد زیاد در مقابل حوادث طبیعی آسیب‌پذیر خواهند بود.

از طرف دیگر، نصب پنجره دوجداره با ابعاد بزرگ کاری چندان آسان نخواهد بود، به خصوص اگر ساختمانی بلند و با ارتفاع قابل ملاحظه داشته باشیم. به عبارت دیگر، اگر ساختمان ارتفاع زیادی داشته باشد، این امر می‌تواند منجر به آسیب‌پذیری پنجره‌های با ابعاد بزرگ در مقابل نیروی باد شود.

پروفیل پنجره ابعاد بزرگ

پروفیل پنجره ابعاد بزرگ

قیمت پنجره سایز بزرگ به نسبت سایر پنجره ها بالاتر خواهد و این به دلیل نوع پروفیل به کار رفته در این پنجره ها است. برای اینکه پروفیل پنجره در ابعاد بزرگ بتواند وزن شیشه را تحمل کند باید ضخامت آن بالا برود و برای این منظور باید از پروفیل در استفاده کرد.

بالا رفتن ضخامت پروفیل به کار رفته در پنجره های دوجداره قیمت تمام شده پنجره را بالاتر می برد زیرا میزان پروفیل مصرفی و وزن آن نیز بالاتر می رود.

پنجره سایز بزرگ کشویی

با توجه به ساختار منحصر به فرد پنجره‌های کشویی و عدم وجود لولا در آنها، این نوع پنجره با محدودیت کمتری در ابعاد روبرو است. عرض پنجره دوجداره کشویی نسبت به ارتفاع آن بیشتر می‌باشد.

بنابراین، با توجه به این نکته، عرض مناسب برای ساخت پنجره دوجداره کشویی در حدود ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌متر و ارتفاع مناسب بین ۱۰۰۰ تا ۲۲۰۰ میلی‌متر توصیه می‌شود.

 

یراق آلات پنجره فولکس واگنی سایز بزرگ

دیگر نکته ای که برای پنجره سایز بزرگ باید در نظر گرفت، یراق آلات آن است؛ برخی از پنجره ها همچون پنجره فولکس واگنی در ابعاد بزرگ دارای یراق آلات مخصوص به خود هستند.

یراق آلات این پنجره ها در سه نوع مکانیکی، نیمه اتومات و فول اتومات تولید می شوند. در این نوع پنجره محدودیتی تا ارتفاع ۲۴۰۰ میلیمتر و عرض ۱۵۰۰ میلیمتر برای هر لنگه وجود ندارد و تنها محدودیت های که باید در نظر قرار گیرد، جابجایی و ابعاد شیشه است.

قیمت یراق برای پنجره سایز بزرگ فولکس واگنی با عرض بازشو نسبت مستقیم دارد و با زیاد شدن عرض بازشو قیمت آن نیز افزایش می یابد. در بازشو های رنج ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیمتر باید از یراق آلات نوع فول اتومات استفاده کرد.

بیشتر بدانید: قیمت پنجره دوجداره ضد صدا

نکته پایانی

در این مطلب به ابعاد پنجره سایز بزرگ پرداختیم؛ به طور کلی پنجره‌های دوجداره با ابعاد زیاد در مقابل حوادث طبیعی آسیب‌پذیر خواهند بود از این رو در جنس پروفیل و شیشه آن باید دقتی دوچندان به خرج داد.

از طرف دیگر، نصب پنجره دوجداره با ابعاد بزرگ کاری چندان آسان نخواهد بود، به خصوص اگر ساختمانی بلند و با ارتفاع قابل ملاحظه داشته باشیم. به عبارت دیگر، اگر ساختمان ارتفاع زیادی داشته باشد، این امر می‌تواند منجر به آسیب‌پذیری پنجره‌های با ابعاد بزرگ در مقابل نیروی باد شود.

شما می توانید برای خرید بهترین پنجره های دوجداره و کشویی به وبسایت یو پی وی سی پلاس مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر ضمن مطالعه مطالب موجود بر روی وبسایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top