skip to Main Content
5/5 - (1 امتیاز)

نحوه اجرای نمای کرتین وال باتوجه ‌به شرایط پروژه متغیر است. همان‌طور که از نام کرتین وال پیداست، این نما هم کاربرد یک دیوار و هم ویژگی یک پرده را دارا است.

نمای کرتین وال به‌عنوان یک پوشش برای نمای ساختمان محسوب می‌شود. علاوه بر این می‌تواند کاربرد یک دیوار را داشته باشند. این بدان معناست که نقش حایل و مانع داشته و بخشی را از بخشی دیگر جدا می‌کند.

انواع سیستم اجرای نمای کرتین وال

از آنجا که سیستم کرتین وال  کاربرد گسترده‌ای داشته و با نماهای سنگی و آجری جایگزین می شود، آشنایی با انواع سیستم اجرای نمای کرتین وال ضرورت پیدا می کند.

نمای کریتن وال همچون پنجره های دوجداره آلومینیومی بر حسب فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. در یک دسته‌بندی می‌توان این نما را بر اساس شکل ظاهری به دو دسته کلی قاب‌دار و بدون قاب تقسیم کرد. هر دسته از این‌ سیستم‌ها کاربرد ویژه خود را داشته و ظاهری متفاوت و زیبا به ساختمان می‌بخشند.

بیشتر بدانید: نحوه درآوردن پنجره دوجداره ریلی

انواع سیستم اجرای نمای کرتین وال

سیستم قاب دار یا فیس کپ

سیستم نمای کرتین وال با استفاده از شیشه‌هایی که در فضای بین لامل‌ها قرار می‌گیرند و آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کنند، اجرا می‌شود. برای نگه‌داشتن شیشه‌ها در محل خود، از درپوش‌هایی که cap نام دارند را به لامل‌ها متصل می کنند. این درپوش‌ها تعیین کننده نوع سیستم فیس کپ هستند که به صورت نیمه درپوش‌دار یا کاملاً درپوش‌دار می‌باشند.

در سیستم نیمه درپوش‌دار، فقط یکی از قاب‌های افقی یا عمودی دارای درپوش آلومینیومی است. اما در سیستم کاملاً درپوش‌دار، هر دو قاب افقی و عمودی از درپوش آلومینیومی برخوردارند. این روش‌ها می‌توانند نمای کرتین وال را در سیستم قاب‌دار با هر نوعی که باشد، زیبا و خاص کنند.

بیشتر بدانید: کرتین وال فریم لس چیست

سیستم بدون قاب یا فریم لس

این سیستم بدون قاب است و هیچ درپوش آلومینیومی در نمای بیرونی سازه مشاهده نمی‌شود. به‌عوض قاب، از چسب‌های خاصی برای اتصال و تقویت شیشه‌ها در فاصله لامل‌ها استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود که نمای ساختمان یکدست و زیبا باشد.

سیستم فریم لس برای بسیاری از افراد و سلیقه ها جذاب‌تر از سایر روش‌ها است. اجرای نمای کرتین وال بر اساس سیستم فریم لس به سه گروه مختلف تقسیم می‌شود؛ نوع کاملاً بدون قاب (full frameless)، قاب U شکل یا یو چنل و شبه بدون قاب (semi frameless) از انواع کرتین وال فریم لس است.

سیستم قاب دار یا فیس کپ

سیستم فول فریم لس

یکی از روش های اجرای نمای کرتین وال سیستم فول فریم لس است. این نوع کرتین وال کاملاً بدون قاب است و نقش نگهدارنده شیشه در آن بر عهده چسب‌هایی ویژه است.

علاوه بر چسب، لاستیک‌هایی به نام EPDM را نیز می‌توان در این نوع سیستم به کار گرفت که ظاهر یکنواخت و یکپارچه را برای این مدل به ارمغان آورده و آن را به انتخاب بسیاری از طراحان و معماران بدل می کند.

سیستم U چنل برای نمای کرتین وال

در سیستم یو چنل، از کاست‌هایی به شکل حرف U استفاده می‌کنند و شیشه‌ها را درون این کاست‌ها قرار می دهند؛ البته در این سیستم می‌توان چسب‌های مخصوص استراکچر هم به کار برد.

به کارگیری چسب در اجرای نمای کرتین وال با سیستم U چنل بسیار مهم است زیرا عدم استفاده از چسب مناسب در این سیستم و یا وجود نقص در اجرای آن می‌تواند به‌شدت از کیفیت آن بکاهد و استاندارد هوابندی نیز بسیار به این عامل مهم وابسته است.

قیمت اجرای نمای کرتین وال U چنل

در سیستم U شکل نحوه اجرای نمای کرتین وال به‌گونه‌ای است که قیمت مناسب و پایین‌تری نسبت به سیستم فول فریم لس فراهم می‌کند. اگرچه قیمت کرتین وال می‌تواند عامل مهمی در انتخاب این روش باشد اما باید توجه داشت که این سیستم محدود به ساختمان‌های کمتر از 20 متر است و برای سازه‌های مرتفع توصیه نمی‌شود.

سیستم semi frameless

در این سیستم از اجرای نمای کرتین وال می‌توان در یک سمت از مسیرهای افقی یا عمودی از درپوش آلومینیومی استفاده کرده و در سمت دیگر از لاستیک برای فیکس کردن شیشه‌ها استفاده کرد.

این نوع سیستم به دلیل ویژگی‌های به خصوصی که دارد می‌تواند نمای منحصربه‌فردی به ساختمان ببخشد.

سیستم U چنل برای نمای کرتین وال

سایر روش های اجرای نمای کرتین وال

سیستم‌های اجرای نمای کرتین وال به دو نوع رایج تقسیم می‌شود؛ سیستم استیک (stick) و سیستم یونیتایز  (unitize)

  • سیستم استیک (stick): نحوه اجرای نمای کرتین وال در این روش به‌گونه‌ای است که استیک‌های آلومینیومی در جهت‌های عمودی و افقی بین فضای طبقات قرار می‌گیرند. این کار باعث می‌شود مقاومت سیستم بالا رفته و فشار ناشی از شیشه به سازه عقبی انتقال یابد.

بخشی از مراحل تولید این نوع سیستم در کارخانه و بخشی دیگر در محل احداث و اجرای پروژه انجام می‌شود. از مزیت‌های روش‌های اجرای نمای کرتین وال با سیستم استیک می‌توان به کوتاه شدن زمان اجرا و مقرون به صرفه بودن از لحاظ مالی و نیروی انسانی اشاره کرد.

  • سیستم یونیتایز (unitize): نحوه اجرای نمای کرتین وال در سیستم یونیتایز با نوع قبلی تفاوت‌های زیادی دارد. در این سیستم برخلاف نوع استیک تمام مراحل ساخت و آماده‌سازی در کارخانه انجام می‌شود. پروفیل‌های آلومینیومی در زمان نصب به یکدیگر چفت می‌شوند.

بیشتر بدانید: قیمت پنجره دوجداره قوس دار

سیستم استیک بهترین است یا یونیتایز؟

به طور کلی سیستم اجرای نمای کرتین وال در روش یونیتایز مزیت‌های زیادی دارد؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها کیفیت بالای کرتین وال در این روش است. این امر باعث می‌شود چنین سیستمی برای سازه‌هایی در شرایط خاص اقلیمی مناسب باشد. با این حال قیمت اجرای این روش بیشتر از روش استیک خواهد بود.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبسایت یو پی وی سی پلاس مراجعه کرده و با شماره های موجود بر روی وبسایت تماس بگیرید.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top