skip to Main Content
5/5 - (2 امتیاز)

برای شما هم پیش آمده است که از پنجره دوجداره خود صدای زوزه بشنوید؟ گویی باد با سرعت از پشت پنجره می وزد! علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره چیست؟

پنجره دوجداره این روزها در اکثر خانه ها یافت می شود با این حال سابقه آن چندان قدیمی نیست و مردم عادی نیز چندان با اشکالات آن آشنا نباشند؛ بسیار خب! نگران نباشید، این متن برای شماست.

علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره

شیشه های دوجداره دقیقا چه کار می کنند؟

قبل از پرداختن به علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره بهتر است ببینیم که این پنجره دقیقا چه کاری انجام می دهد؛ پنجره ها در حقیقت بزرگترین منبع اتلاف انرژی ساختمان هستند. در نیمه دوم قرن بیستم، اندازه پنجره ها افزایش یافت و افزایش هزینه های انرژی نیاز به راه حلی کارآمدتر برای تولید پنجره ها داشت.

ثمره این موضوع افزودن لایه دوم شیشه،به صورت دوجداره (IGU) یا (Insulated Glazing Unit) بود؛ این لایه محافظتی اضافی در برابر هوای سرد و سر و صدا فراهم می‌کند.

بیشتر بدانید: صداگیری پنجره دوجداره

بی صدایِ با صدا!

پنجره های دو جداره در اصل باید بی صدا باشند؛ در روزگاری که شهرها بسیار شلوغ شده اند، پنجره های دو جداره نقش عایقی قوی را برای جلوگیری از ورود آلودگی صوتی ایفا می کنند.

علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره به مواردی همچون مکان قرار گیری، ارتفاع، نصب غیر استاندارد و جنس عایق باز می گردد. در ادامه بیشتر به این موارد می پردازیم.

ارتفاع؛ علت اصلی زوزه کشیدن پنجره دوجداره

با افزایش ارتفاع ساختمان، ریسک قرار گیری در معرض باد نیز بالاتر خواهد رفت. اگرچه پنجره دوجداره باید سر و صدا را فیلتر کند اما ساییده شدن باد با پنجره، به ویژه در فصول سرد سال سبب ایجاد صدای زوزه خواهد شد.

کجای کار می لنگد؟ اگر درزهای پنجره دوجداره به طور محکم مسدود عایق بندی نشوند، به ویژه در طبقات بالا و ساحتمان های بلندمرتبه صدای زوزه کشیدن باد در پنجره ها بیشتر به گوش می رسد.

نصب نامناسب پنجره و زوزه کشیدن پنجره دوجداره

مضاف بر دلیلی که برای زوزه کشیدن پنجره دوجداره مورد اشاره قرار گرفت، اگر پنجره دوجداره به نحوی مناسب نصب نشود، صدای زوزه باد دوچندان خواهد شد.

علاوه بر موارد بالا، معمولا یک شیار عبور آب در پنجره های دوجداره وجود دارد. این شیار تعبیه شده تا آب در هنگام شستشو یا بارش باران تخلیه شود و باقی نماند، زیرا باقی ماندن آب سبب آسیب به پروفیل پنجره می شود. اگر پنجره به نحوی مناسب نصب نشود، همین شیارهایی که ناجی بدنه پنجره است، محل آسایش شما و علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره خواهید شد.

علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره

آیا تزریق گاز آرگون نتیجه بخش است؟

برخی تصور می کنند که علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره را می توان با تزریق گاز آرگون برطرف کرد؛ این روش برخلاف تصور، صحیح نیست. گاز آرگون در اصل نقش عایق حرارتی دارد.

بنابراین تزریق گاز آرگون به جای هوا، تنها پنجره شما را به عایقی قوی تر دربرابر سرما تبدیل می کند و دردی از صدای زوزه کشیدن دوا نخواهد شد.

ضخامت شیشه، درزگیر و کاهش زوزه کشیدن پنجره دوجداره

این نکته کلیدی را در نظر بگیرید که ضخامت شیشه یکی از اصلی ‌ترین فاکتورها در میزان عبور صدا است؛ به عبارت دیگر هرچه شیشه استفاده شده در پنجره دوجداره ضحیم تر باشد شانس عبور سر و صدا به ویژه صدای زوزه باد کمتر خواهد شد. بنابراین مهم است که در طبقات بالا از شیشه های ضخیم تر استفاده شود.

البته این مورد را بدانید که کارهایی همچون سکوریت کردن، رنگ زدن یا رفلکس کردن شیشه اثر خاصی بر عایق صدا نخواهد داشت. البته شیشه ‌های لمینت شده باعث خنثی سازی بیشتر صدا می شود و این اثر به دلیل وجود لایه‌های متنوع استفاده شده در میان جداره‌های خارجی شیشه می‌باشد. در کنار این موارد، سفت کردن درز‌های پنجره می‌تواند از علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره بکاهد.

بیشتر بدانید: از بین بردن بخار شیشه دوجداره و دلیل بوجود آمدن آن

از رگولاژ تا جنس پروفیل

نه تنها درباره زوزه کشیدن پنجره دوجداره بلکه به طور کلی در مورد خنثی سازی سر و صدا باید این نکته را در نظر بگیرید که استفاده از پروفیل های درجه یک در ساخت پنجره بسیار موثر خواهد بود.

همچنین رگلاژ و تنظیم، نقش مهمی در صداگیری پنجره ها دارند، به طوری که بدون این مورد نمی توان از عایق صوتی استفاده لازم را داشت. باید گفت که تنظیم و عملکرد درست شیشه و یراق آلات سبب می شود تا لنگه و فریم به خوبی در هم کیپ شوند و با وجود لاستیک ها هیچ گونه درزی برای عبور صدا وجود نداشته باشد.

نکته پایانی

یو پی وی سی پلاس تولیدکننده انواع پنجره های دوجداره upvc و پنجره آلومینیومی مطابق با استاندارد ملی ساختمان و  با طراحی اختصاصی و متناسب با نمای ساختمان، آماده ارائه مشاوره به شما مشتریان گرامی را دارد.

پنجره وین تک ، پنجره هافمن و ویستابست از تولیدات یو پی وی سی پلاس هستند.

این واحد تولیدی به ماشین آلات پیشرفته و آخرین تکنولوژی ساخت پنجره مجهز است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top